Протягом останніх десятиліть у світі спостерігається стрімке збільшення кількості транспортних засобів та підвищення інтенсивності дорожнього руху, що призводить до збільшення кількості дорожньо-транспортних пригод та їх негативних наслідків. Так, за даними Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), дорожньо-транспортний травматизм на сьогодні є однією з найбільших проблем охорони здоров’я. За прогнозами, у 2030 році дорожньо-транспортні пригоди можуть стати однією з основних п’яти причин смертності людей у світі.
У зв’язку із зазначеним, міжнародне співтовариство приділяє значну увагу розробленню та здійсненню стратегічних заходів з безпеки дорожнього руху, спрямованих на запобігання дорожньо-транспортному травматизму. Зокрема, Генеральна асамблея Організації Об’єднаних Націй прийняла 2 березня 2010 р. резолюцію № 64/255 “Підвищення безпеки дорожнього руху в усьому світі”, співавторами якої стали 69 країн-членів та до реалізації якої долучилася також Україна. Резолюцією проголошено 2011—2020 роки Десятиліттям дій з безпеки дорожнього руху.
В Україні рівень смертності та травматизму внаслідок дорожньо-транспортних пригод є одним з найвищих в Європі, а рівень організації безпеки дорожнього руху залишається вкрай низьким, про що у своїх звітах неодноразово наголошували експерти ВООЗ, Світового банку та інших міжнародних інституцій.
За результатами проведення аналізу наявних даних та аналітичного звіту Світового банку в Україні більшість дорожньо-транспортних пригод з тяжкими наслідками виникає через:
– перевищення швидкості водіями, що є основною причиною настання смерті у 39 відсотках випадків;
– необлаштованість пішохідних переходів (відсутність освітлення, розмітки тощо), що призводить до смертельних наслідків у 38 відсотках випадків;
– порушення правил проїзду перехресть, на яких стається до 30 відсотків всіх дорожньо-транспортних пригод із смертельними наслідками;
– керування транспортними засобами у стані алкогольного сп’яніння.
Враховуючи наведене, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.06. 2017№481-р було схвалено Стратегію підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2020 року.
Метою Стратегії є зниження рівня смертності внаслідок дорожньо-транспортних пригод щонайменше на 30 відсотків до 2020 року, ступеня тяжкості наслідків дорожньо-транспортних пригод для учасників дорожнього руху та зменшення соціально-економічних втрат від дорожньо-транспортного травматизму, а також запровадження ефективної системи управління безпекою дорожнього руху для забезпечення захисту життя та здоров’я населення.
Для безпеки дорожнього руху найголовнішими є такі фактори:
- контроль швидкості: зменшує ризики ДТП;
- вживання алкоголю за кермом – у рази підвищує ризик виникнення аварії і дуже часто з тяжкими наслідками;
- використання пасків безпеки пасажирами як на передньому, так і на задньому сидіннях;
- використання автокрісел для перевезення дітей у автомобілях: значно зменшує ризик травм для дітей;
- виконання ПДР найбільш уразливими учасниками дорожнього руху – пішоходами, велосипедистами та мотоциклістами: саме вони складають майже половину загиблих на дорогах;
- доступ до своєчасної та ефективної екстреної медичної допомоги у разі ДТП: рятує життя та зменшує ризики важких наслідків від отриманих травм;
- технічний стан транспортних засобів та дорожньої інфраструктури: належний стан запобігає аваріям та зменшує імовірність отримання важких травм.
Підводячи підсумки, хочеться ще раз достукатися до учасників дорожнього руху та підвищити рівень обізнаності в цьому питанні. Адже кожен учасник має розуміти свою відповідальність за безпеку на дорозі. Це допоможе зменшити кількість дорожньо-транспортних пригод і соціальні та економічні втрати і збитки від них, зберегти здоров’я та потенціал нації.
|